Champions Youth Cup (CYC) 2007

Selepas berkunjung ke rumah KS pada tengahari Ahad sempena POT LUCK (sila klik), saya berziarah ke Cheras, membawa anak saya yang nak berjumpa opah dan atuknya. Dan pada malamnya, saya mengambil kesempatan untuk melangkah ke Stadium Bolasepak KL untuk menonton perlawanan peringkat kumpulan Kejohanan Juara-Juara Belia atau Champions Youth Cup 2007 antara Malaysia sebagai tuan rumah dengan PSV Eindhoven iaitu kelab terkemuka liga Belanda ..

cyc - tiket Msia vs PSV

Sudah agak lama juga saya tidak menonton perlawanan bolasepak pasukan negara di stadium. kali terakhir rasanya semasa Piala Tiger atau Sukan SEA, tak ingat dah. Bukan apa, agak bosan juga dengan perkembangan bola Malaysia ni. Tapi untuk CYC ni, apabila melihat skuad U-20 (under twenty) mengikat Chelsea 0-0 dan hanya tewas 1-2 kepada Bayern Munchen di Kuching minggu sebelumnya … hati saya didesak-desak untuk ‘kembali ke stadium’ bagi perlawanan menentang PSV itu.

Antara rumah dan stadium tak sampai sekilo pun jauhnya. Saya masih ingat lagi semasa sekolah dulu, bersama kawan-kawan hanya berjalan kaki pergi menonton pasukan KL bermain di Stadium KLFA. Dan saya mengulangi nostalgia tersebut pada malam itu. Apa seronoknya ? Pertama takpayah pikir pasal parking. Kedua dan lebih penting, semakin dekat langkah kaki dengan stadium semakin memuncak debaran. Ya, itu perasaannya bila pergi menonton bola dengan penuh rasa teruja. Lama dah tak dirasai ..

cyc - Std. KLFA lagi 100 meter nak sampai dah !

Setibanya di stadium … oh alangkah bersemangatnya dirasakan. Penonton berbaju kuning dan hitam ada di sana sini sambil mereka membawa bendera Malaysia yang berkibar-kibar (angin nyaman, lepas hujan). Saya mengambil masa sebelum masuk ke dalam stadium menikmati suasana yang jarang-jarang dapat dirasai ini. Di saat akhir juga masih ramai penonton yang berbaris ingin mendapatkan tiket.

cyc - haa .. inilah Stadium KLFA cyc - tiket ! tiket !

Apabila saya masuk ke stadium, walaupun belum berapa penuh masa tu tapi dah terasa bahang perlawanan. Saya seperti biasanya jarang terus mengambil tempat duduk tetapi merayau-rayau ke sana sini mencari pot yang sesuai. Kali ini pot pilihan saya ialah agak-agak menghadap antara kawasan D dan pintu gol. dan saya naik ke level yang paling dekat dengan bumbung, paling atas le tu. untuk view yang lebih clear. Pada masa saya masuk tu, kedua-dua team sedang melakukan warming up di atas padang. Ni gambar team Malaysia …

cyc - penyokong setia Malaysia cyc - team Malaysia tengah warm up

Perlawanan separuh masa pertama pada mulanya seimbang. Hinggalah Malaysia kena jaringan pertama PSV. Lepas tu PSV nampak macam menguasai perlawanan walaupun budak-budak Malaysia bertahan dan melawan.

cyc - M’sia dan PSV masuk padang dah .. cyc - yeahh ! game on !

Masa first half tu, PSV menyerang ke arah gol berhadapan dengan pot saya. Jadi bagaimana gol-gol PSV itu berlaku, sangat jelas di mata saya. Tapi kat stadium tak ada replay lah. So, setakat first half tu kita kena 0-2. Tapi penonton masih menaruh harapan.. walaupun sambil tu kat scoreboard juga menunjukkan keputusan first half antara Chelsea dan Bayern, yang mana mereka tengah seri 1-1.

cyc - end of first half cyc - semangat abang kita ni ! cyc - player M’sia masuk balik dengan sorakan penyokong

Bila bermula saja 2nd half… saya sendiri bagai tak percaya apabila Malaysia menguasai perlawanan. Walaupun PSV ada juga menyerang ke kawasan Malaysia tapi boleh dikatakan hampir pada setiap ketika, Malaysia yang melancarkan serangan. Berbelas kali rasanya tendangan sudut diperolehi oleh Malaysia.

Kali ini di tempat saya berada tu, sudah berubah menjadi kawasan PSV. Maka segala serangan Malaysia amat jelas dapat saya saksikan. Pilihan pot saya menjadi betul malam itu!

cyc - Malaysia menyerang ! cyc - menyerang lagi !

cyc - terus menyerang … cyc - ahh .. sikit lagi nak gol ..

dan menambah lagi kehangatan … lebih kurang berbaki 12 minit sebelum perlawanan tamat, tercetusnya pergaduhan antara pemain. sekali lagi saya di pot yang bertuah. insiden tu betul-betul di hadapan kawasan saya berada …

cyc - jatuh menjatuhkan .. cyc - tak puas hati .. gaduh ! cyc - merebak ke tengah padang

bila gaduh, biasalah. penonton pun nak join jugak. nampak tu botol air sedang melayang ke arah padang. bila duduk kat tempat paling atas, itulah kelebihannya. boleh nampak clear, botol-botol air meluncur macam peluru berpandu ! dan brader ni marah sungguh (tapi bukan dia yang baling botol air) hehe ..

cyc - rileks brader .. rileks

pemain PSV sapa ntah nama dia tapi yg rambut panjang tu lah (dia jugak lah yg score goal tadi) akhirnya dilayangkan kad merah. dan perlawanan bersambung semula tapi dah rugi masa sebab gaduh tadi. Malaysia masih mengasak …

cyc - terus mengasak cyc - di saat-saat akhir perlawanan .. cyc - tamat masa, akhirnya tewas juga

akhirnya kita akur dengan keputusan perlawanan, tewas 0-2 kepada PSV Eindhoven. Tapi tewas bermaruah. Itu yang boleh saya simpulkan. Bukan seperti skuad senior dalam Piala Asia yang ditewaskan dalam keadaan memalukan. Maka, untuk skuad U-20 ini saya tumpang rasa berbangga atas semangat yang mereka berikan.

Mereka tak malu-malu menyerang, tak takut-takut membuat tackle walaupun keras. Malah semasa tercetus pergaduhan pun, mereka tak kecut pun dengan pemain lawan. Mereka boleh menggelicik, boleh simpan bola lama di kaki, boleh buat dummy, boleh main one-two dalam keadaan player lawan ada berdekatan, boleh buat long pass. Pendek kata mereka ada skil yang diperlukan kalau kita mahu bangkit dalam bolasepak.

Tapi .. mampukah mereka bertahan dengan ‘godaan’ hidup sebagai pemain bolasepak ? Kepada mereka ini, anda tentu tahu bahawa kini seluruh rakyat Malaysia meletakkan harapan yang tinggi menggunung apabila anda menggantikan skuad senior dalam masa empat-lima tahun lagi. Lakukanlah apa yang perlu anda dilakukan ..

cyc - player Malaysia diberi penghormatan cyc - coach juga diberi pujian

Buat masa ini, syabas untuk mereka …

  1. Wah peminat bola sepak dia ni. Hehehe saya kurang sikit la kalau bola sepak ni… hehehe

  2. pasal tu lah kalau menulis cerpen tak jadi2. tengah menulis .. berenti. tengok bola la, main bola la.

    hehe

  3. fuhyo.. boleh ganti hasbullah awang ni hihi..

  4. p.s Bacin ..

    Bahaya bagi Malaysia !!!!

    hehehe

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

