Catatan Perjalanan Europe (4) : The Cumberland

Sebelum turun ke lobi jam 9.00 pagi seperti yang dijanjikan antara kami tadi, saya sempat merakamkan beberapa gambar pemandangan dalam bilik hotel di mana saya menginap itu. Inilah pemandangannya. Amacam, best tak ?

The Cumberland terletak di Marble Arch berdekatan Oxford Street. Berhampiran dengannya terdapat pelbagai kemudahan. Oxford Street itu sendiri adalah deretan kedai sepertimana di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Malahan sesetengah kedai yang dimiliki oleh orang India, cara mereka berniaga adalah sama seperti di jalan TAR. Anda boleh bayangkan kedai-kedai permaidani di Jalan TAR dengan barangannya sampai ke atas kaki lima, begitu jua lah di sini. Kedai-kedai runcit banyak yang dioperasi oleh orang-orang Arab. Tidak terasa was-was jika hendak membeli roti. Malah berdekatan di situ terdapat sebuah restoran makanan segera Subway yang pekerjanya semua berbangsa Arab dan tertampal di pintunya ‘All Halal’.

Semasa menginap di Cumberland, saya mengalami sesuatu yang pelik. Tidak pula berlaku terhadap ahli-ahli delegasi yang lain, cuma saya sahaja. Iaitu, saya akan terkena renjatan elektrik bervoltan rendah setiap kali saya menyentuh butang-butang suis di lif. Tapi bila menghidupkan suis elektrik tidak pula berlaku apa-apa. Akibatnya setiap kali ingin menekan lif saya terpaksa menggunakan saputangan.

Lobi hotel ini istimewa kerana pencahayaannya berubah-ubah secara evolusi. Dari warna merah ke warna kuning dan seterusnya hijau, biru, ungu dan kembali ke merah. Kecuali gambar berlatarkan warna MERAH, gambar-gambar lain saya cari di internet untuk menepati apa yang saya tuliskan.

Ketika saya turun ke lobi, suasana amat berbeza dengan keadaan semasa kami tiba beberapa jam tadi. Tidak lagi sepi, lobi itu penuh dengan orang ramai yang baru tiba juga yang sudah sampai ketika meninggalkan hotel. Di luar bunyi kenderaan juga kedengaran jelas. Sudah bermula kesibukan di London.

Sementara menunggu ahli-ahli delegasi yang lain turun ke lobi saya terlihat surat khabar pagi itu yang menceritakan sesuatu tentang Taufan Nargis yang melanda Burma. Dalam entri Bhg.1 ada saya tuliskan tentang telah berlakunya satu kejadian semasa kami berada dalam penerbangan malam 3 Mei itu. Inilah berita yang saya maksudkan. Spontan saya terfikir, maknanya taufan itu telah melanda negara itu ketika kami berada dalam penerbangan yang laluannya melintasi Burma. Nah. Terpaku seketika saya memikirkan hal itu. Syukur Alhamdulillah kerana kami selamat melaluinya. Mungkin ketika taufan melanda kami sudahpun berada di luar ruang udara Burma.

Lewat sedikit dari jam 9.00 pagi kesemua kami telah berkumpul. Program untuk hari ini adalah ke Bicester Village. Awalnya tidak ada cadangan kami nak ke sana. Namun memandangkan hari ini sahaja lah merupakan hari cuti sebelum mula bertugas keesokan harinya Hairol dan Hafiz tidak keberatan membawa kami ke sana. Ya, lebih baik meluangkan masa dengan bersiar-siar daripada terperuk di bilik yang cantik di Cumberland itu. eHeH.

Sementara itu jika anda ingin melihat gambaran yang lebih jelas mengenai hotel ini, silalah lawat pautan The Cumberland di sini.

Ikuti tulisan mengenai kunjungan ke Bicester dalam entri yang seterusnya.

(bersambung)

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

