Catatan Perjalanan Europe (7) : Geneva di Ambang EURO 2008 (Mei)

Subuh tadi di Vienna, Austria telah sah kejuaraan Euro 2008 menjadi milik Spain apabila menewaskan German 1-0. Melihat wajah-wajah kecewa Poldoski, Ballack, Lehman, Gomez dan Bastian saya pun terikut-ikut rasa sedih. Apa pun bukan tentang final kejuaraan Euro itu yang ingin saya coretkan kali sini. Hanya sekadar mengaitkannya dengan catatan perjalanan ini kerana saya telah singgah di Switzerland ; Geneva dan Lausanne sebulan sebelum kejohanan itu bermula.

Kami tiba di IMD Lausanne dan disambut oleh Miss Monica seterusnya diberi taklimat oleh En. Viktor. Pertemuan yang menarik, dan asas untuk peluang bekerjasama di masa hadapan juga dapat dibina. Ini adalah salah satu pemandangan di kampus IMD.

Mesyuarat di IMD berjalan sehingga kira-kira 3 petang dan selepas itu kami berpatah balik ke Geneva. Dalam perjalanan pulang dari Lausanne, kami singgah makan di sebuah restoran Turki.

Inilah menu makan tengahari yang saya pilih. Gabungan daging biri-biri, unta dan lembu.

OK, mesyuarat sudah, makan pun sudah. Perut pun dah kenyang. Kami pun dah berpatah balik ke Geneva. Sebelum balik ke hotel, masa masih ada untuk kami bersiar-siar melihat Geneva. Saya tercari-cari lokasi-lokasi yang menggambarkan tentang EURO 2008. Maklumlah berada di negara tuan rumah kira-kira sebulan lagi sebelum kejohanan, saya pasti mahu bergambar. Dengan papan iklan pun jadi lah !

Tapi hampa .. agak menghairankan sebegitu hampir masanya dengan kejohanan EURO 2008 tidak ada kelihatan promosi di sana sini. Yang saya jumpa ada satu sahaja iaitu sebuah bola besar di tengah-tengah bandar di tepi tasik.

Tidak seperti kita di Malaysia kalau menjadi tuan rumah tentu sekali segala papan tanda, bendera, bunting, banner naik di sana sini termasuk tiang-tiang elektrik. Tak tahu lah pula kalau perhiasan-perhiasan itu tidak kelihatan di Geneva tetapi terdapat di bandar-bandar yang berdekatan dengan stadium kejohanan.

Tapi bagus juga pemerhatian ini. Tidak semestinya berhabis duit menghias ; siang dengan poster dan malam dengan lampunya. Yang penting kualiti menjadi tuan rumah. Malah kalau dilihat di TV semasa Euro berlangsung pun kemeriahan dan warna warni Euro diserlahkan oleh contengan dan fesyen para penyokong sahaja. Elok kiranya kalau di anjuran kejohanan di Malaysia contohnya SUKMA, tidak kita membazir dengan perhiasan yang tidak perlu seperti poster dan bunting yang dipasang di tiang elektrik. Kalau tak dihias pun kita tetap tahu bahawa kita tuan rumah sesuatu kejohanan ye tak?

Agak kecewa juga tak dapat merakamkan kenangan di mana-mana lokasi EURO 2008, saya sekadar bergambar di tengah-tengah bandar. Waktu petang sebegini mereka lepak selepas kerja macam kita, cuma bezanya kalau kita kena teh di kedai mamak tapi mereka di sini minum bir di tempat-tempat terbuka macam dalam gambar ni.

Begitulah catatan perjalanan di Geneva. Sesudah bersiar-siar di sekitar bandarnya kami pulang ke hotel ketika hampir maghrib, sekitar jam 8.30 malam. Perjalanan kami akan diteruskan ke Perancis keesokan hari nanti.

 

    • akirasuri
    • 30 Jun 2008

    Woah! Sungguh macho orang tu bergambar..😀

  1. salam bro..fuyoooooooooooooo….macho wei…macam arab kat europe ada gak..ekekeke…bro jgn bersara la…blogging is really in u la..

  2. ish malu la saya😛

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: