Ramadhan dan kehidupan

Ya Allah. Hanya Dikau Yang Maha Mengetahui apa hikmahnya di sebalik segala dugaan yang dikau turunkan kepada hamba-hamba Mu ini. sabarkanlah jiwa mereka dan cekalkanlah hati mereka menghadapi ketentuan Mu. Buat diriku dan keluarga ku wahai Allah, dikau lah Tuhan Yang Maha Mengerti isi hati kami, satukan hati kami dalam kasih sayang, berikan ketentuan yang baik-baik kepada kami, hanya kepada Dikau kami memohon pertolongan, tunjukkan kami jalan yang lurus. 

tragedi anak disimbah asid oleh bapa kandung

berlaku di terengganu. si bapa kandung; seorang penagih tegar. setelah sedar apa yang berlaku, kata si anak tiada lagi rasa sayang terhadap bapanya. walhal sebelum itu dia amat rapat dengan bapanya. manakan tidak. sedang lena tidur tahu-tahu saja berasa menggelupur kepanasan. barangkali sebelum tidur itu sempat dia membacakan doa untuk bapanya. namun sedar-sedar, bapa datang memusnahkan hidupnya ..

tragedi amuk selepas sahur

kejadian di teluk intan. si bapa dikatakan menghadapi masalah mental. panas barannya tidak terkawal. akibatnya, isterinya ditetak mati. terbayang akan detik bersahur kita yang cukup hening dan tenang suasananya. si kecil dipujuk bangun walaupun susah. yang belum boleh berpuasa pula semungkin boleh tidak diganggu agar tidak terjaga dari tidur. maka, suara-suara semasa waktu bersahur berbunyi antara berbisik dengan bercakap. indah bukan ?

namun bagi keluarga yang menghadapi tragedi itu. keesokannya si anak sudah yatim piatu. ibu yang dibantu semasa bersahur tadi sudah tiada. bapa pula ditembak polis, juga pergi selama-lamanya …

tragedi kemalangan empat sekeluarga maut nahas jalanraya

baru sahaja berbuka di negeri sembilan. dalam perjalanan pulang ke rumah di selangor.  si ayah selamat walaupun cedera; sempat menghadiri pengkebumian empat yang terkorban. si bongsu berusia setahun kritikal di wad. si ibu pergi selama-lamanya. tiga beradik mengiringi pemergian si ibu. termasuk kembar si bongsu. tentu sahaja tinggi harapan dan doa si ayah agar anak yang satu itu dapat terus hidup. namun bukan mudah untuk menjawab pertanyaannya kelak, mana ibu ? mana kakak dan abang ..

tragedi kematian si anak kecil Syafiah Humaira

arwah sudah lama meninggal. dan perbicaraan sedang berjalan sekarang. tertuduh mengatakan pada kejadian arwah dipijak di atas padang, dia mabuk dan khayal setelah mengambil ganja dan 2 botol Guiness Stout.

    • Life Of AKU The Episode
    • 19 Ogos 2010

    ” kullukum ra’in wa kullukum mas’ulun ‘an ra’iyatihi ”

    setiap dari kamu adalah pemimpin, dan setiap dari kamu akan dipertanggungjawabkan apa yang kamu pimpin ”

    Wallahua’lam

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: