kontroversi iklan raya TV3

masih saya ingat lagi. sewaktu TV3 bersiaran kali pertama dulu adalah dalam bulan puasa dan cuti sekolah. letih jadinya, satu hari suntuk menonton TV3. tapi best juga. sebelum itu, tahun-tahun sebelumnya setiap kali bulan puasa pasti menonton filem arab saja di RTM. tapi RTM tetap banyak jasanya. kenal ustaz Azhari pun di RTM dalam rancangan Muqaddam. itulah nostalgia nya.

tetapi di bulan puasa tahun 2010 ni tercetus pula isu iklan raya yang mengandungi unsur agama selain Islam. banyak pihak menyalahkan TV3. kalau salah tetaplah salah. namun begitu salah tak bererti tak ada langsung yang baik2.

sudah berpuluh tahun TV3 ada jejak rasul, al kulliyah dan halaqah. kini melalui TV9 (Media Prima) ada Fardhu Ain, mari mengaji dan mari bertarannum. terima kasih TV3 di atas ruang yg cukup luas untuk penyiaran program berciri islam.

namun kelemahan dan kesilapan dalam isu iklan ni eloklah menjadi iktibar dan renungan.

kalau TV3 benar-benar seriusnya menyiarkan penerbitan berciri islami, ada dua tiga isu lain yang perlu dikaji sensitivitinya. misalnya ;

(1) sering terjadi dalam masa menyiarkan rancangan agama, ia diselang seli dengan iklan rancak. lantas hilang / terjejas mode rancangan agama itu. teks iklan (crawler) juga berkisar hiburan sedangkan ia dikeluarkan semasa program agama sedang bersiaran.

(2) pengisian sebelum maghrib cukup baik dengan program didikan anak2. namun sebaik tamat azan, terus diganti dengan program hiburan, drama atau kartun. mungkin ramai yang menutup TV pada masa ini namun lagi elok kalau TV3 mematikan rancangan selepas azan magrib masih mengekalkan unsur islami sekurang-kurangnya sehingga 10-15 minit.

Kepada Datuk Farid Ridzuan, soal-soal ini adalah berkisar syariat. Aidil fitri bukan hanya hari raya. Ia adalah perayaan yang disyariatkan. begitu juga azan dan program dakwah di tv. tak susah rasanya untuk menilai ..

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: