Archive for the ‘ Melayu ’ Category

Asal Usul Nama Kampung Mu ?

 

Kalaulah dapat menelaah buku ini ; `Malayan Places Names – Port Weld to Kuantan’ by S.Durai Raja Singam (1939) , pasti dapat dirasai sendiri betapa penuh pengertiannya generasi dahulu menghayati dan menghargai tanah air yang dinamakan Malaysia ini.

Pun begitu, dengan membaca artikel terbitan Bernama beberapa tahun dulu (2008 atau 2007) berkaitan buku itu pun sudah cukup untuk menyelusuri perasaan nostalgia yang penuh sentimental tatkala mengenang asal-usul nama tempat-tempat di tanah air tercinta ini ..

By Ravichandran D.J. Paul Bernama – Tuesday, September 2

KUALA LUMPUR, Sept 2 (Bernama) – The name of a place reflects the history, culture and traditions of the location, and there can be no end to the folklore, myths and reasons for the name.

Many of us may have been amused by such curious names of places in Malaysia; Bayan Lepas (escaped parrots), Gelang Patah (broken bangle), Malim Nawar (the religious pundit who creates charm), Selinsing (roll up your sleeves) and Gertak Sanggul (shaken hair bun).

There are also abundant meaningless names. We may have heard enough of Ayer Kuning , Ayer Putih, Pasir Panjang , Pasir Puteh and Pasir Mas. Yet, how did all these names come about?

An old book entitled `Malayan Places Names – Port Weld to Kuantan’ by S.Durai Raja Singam provides an interesting account of the meaning and the origins of the place names. The book was first published in 1939 with the author’s preface dated January the same year with G.Hawkins of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society scripting the foreword.

Durai Raja Singham noted that in the early 19th century the most common words in the names were: Pengkalan or Bagan – a landing place; Bukit – hill; Gunung – mountain; Kampung – village; Kota – fort ; Kuala – river mouth; Pulau – island; Sungai – river; Tanjung – promontory or cape; Tasik – lake; Teluk – bay; Ulu – upper reaches of a river.

NAMES ANCHORED ON MALAY LANGUAGE AND HISTORY

The author noted that the place names were to a great extend bound with the Malay language and history, though some names were of the Javanese, Sanskrit, Tamil, Chinese and aboriginal influence.

However, the book pointed that some names became peculiar due to the local dialect or entirely lost through the metamorphosis of the tongue twisters, clippings, the vagaries of quaint pronunciation by village folk and non- Malay lingual difficulties.

A good example is Ringlet in Cameron Highlands, the rendering of the difficult aboriginal word “Ringgiriok, a tree species known to the Semai tribe, which the colonial masters found difficult to pronounce.

The names of places like Gopeng, Kampar, Taiping are Chinese in origin; Chendriang, Kinta, Selama – of aboriginal origin; Bukit Chintamani (Pahang), Langkawi of Tamil or Sanskrit origin.

The book notes that Taiping (everlasting peace) is probably the only pure Chinese name, even displacing Malay influence. The name is often encountered in China.

THE STORY BEHIND THE NAMES

Many of the place names in Malaysia remain the same since time immemorial while some have been changed or modified to suit with times. Yet the stories behind many of the names baffle both believers in myths and linguistics.

The story how Temerloh in Pahang got its name is a good example. In old Malay `merloh’ means sleep and the prefix `ter’ denotes `unintentional’, hence `termerloh’ means fall asleep unintentionally. According to folklore there was a big durian orchard there belonging to a Malay man who employed an aborigine to collect the durians. One day the aborigine dozed off and the durians were stolen. When the owner asked for an explanation, the aborigine replied `termerloh tuan’. The orchard that slowly evolved into a settlement was named Temerloh.

Then there is this interesting folklore of a giant with a toothache striding along the Baling district. He is said to have seized the offending tooth in Kuala Pegang (seize), twisted it savagely at Pulai (local accent for the word pulas), pulled it out and hurled the tooth away in a great circle at Baling. The name of the place where the tooth landed, which should surely come into the story is not known. Did it go too far?

Do you know how Kajang got its name? The book relates that in those days people traveled up and down along the Sungai Langat and used to stop at a point to buy or mend their kajang-kajang (water-proof matting used on boats). It’s probable this is how the town of Kajang got its name.

When the railway department asked the Port Dickson district officer what should be the name for the new station eventually called Sirusa, he replied “Perhentian Siput”. It only dawned on the railway authorities much later that they have christened their station as “ the stopping place of the snail”!

Today’s exclusive address of Damansara is probably the corruption of the original name for the port on Sungai Gombak, which was `Labohan Sara’. But how did this happen? The explanation is given in the book but seems a bit complicated.

Fraser’s Hill, formerly part of Ulu Tras, is named after the late L.J. Fraser who pioneered mining in the area. Gambang in Pahang is a mining village and the name refers to Javanese xylophone, the gambang gangsa and gambang kayu.

According to the book, Chukai in Terengganu is where the crocodiles in a river there reputed to take a toll (cukai) of one fisherman a year.

We may be familiar with how Ipoh got is name but early references to this place points as Epu. According to one account the present day city inherited the name from the giant Ipoh tree that existed in the vicinity of the present central market and Laxamana road. However, F.W Douglas in his writings has mentioned that another name for Ipoh as Paloh (pools).

NAMES OF MOUNTAINS AND ISLANDS EQUALLY ENTHRALLING

Peninsula’s highest mountain Gunung Tahan, where according to legend the summit holds fabulous treasure in the form of gold and jewels, was initially referred as Bukit Larangan (Forbidden Hill). The book states the scholar Munshi Abdullah mentioned this name to Colonel Farquahar in 1819.

Gunung Bubu with its strange looking cleft summit that can be seen from Taiping is said to be a fish trap, `bubu’, which a giant used to catch fish. In case of Gunung Ledang, the fairy, the widow of Nakhoda Ragam, still lives on top of this mountain with a tiger to keep her company.

Gunung Kerbau, is the corruption of Indonesian word `korbu’ meaning mountain.

The names of the islands hold the imagination and affection of the inhabitants. There is Pulau Kendi at southwest of Penang. Legend says that the famous rover Nahkoda Ragam when passing the spot dropped his water goglet (kendi) overboard, which immediately transformed into the island in question.

A close scrutiny of the Penang map would reveal that there are three small nearby islands with names related to maternity – Pulau Bunting (pregnant island), Pulau Panggil (the island of the messenger) and Pulau Bidan, (midwife island).

Legend says thousands of years ago there dwelt a demon in Pulau Bunting, which today resembles like a pregnant woman lying on her back. One day the demon saw a princess in labour pain lying on the beach. She had sent a messenger to call for a midwife, but he was so long gone thus she sent another, who out ran the first one and was returning with a midwife.

But the demon wanted to make sure the birth did not take place. Thus they were all transformed into hills, which of the princess called Bunting, Panggilan the messenger, and Bidan the midwife. The legend adds that during this period the hills along with Sonsong formed a portion of the mainland.

Then how did Tioman get its name? One day the elders of the island met to decide on a name. While they were discussing different names there came a boy chasing his bird (a tiong). When they asked him why he was running, he replied Tiong Man’ (My tiong). One elder said lets call the island Tiongman and they all agreed but with the passage of time the name evolved into Tioman.

PLACE NAMES ARE ENDEARING

Despite the peculiarities in the names, the mythical giants and demons, even to the uninitiated foreigners during the colonial days these place names were attractive. Thus an English writer in 1910 succumbed to the magic of the names and had described them not inexactly as stated in the book.

“The playful Changkat has every right to slumber by the Langkat and the chittering Cherosenese Kamuning in their nest is quite idyllic.

The awful effect of the rubber boom on a poet was responsible for the following:

Linggi longer Lucy

By the gloomy Sungei Way

Where the Vallambrosa (near Klang) chanteth

To the crude Anglo-Malay

And the Batu Tiga leapeth

In the Batu Caves at play

In the dark Mabira Forest

The Nilambur is at a rest

And the playful Changkat Slumbers

By the Langkat it loves best

Come see the chittering Chersonese

Kamuning in their nest

Ah my dainty Damansara

From the Sungei Kapar flee

Leave your haughty Bukit Rajah

To his Cicily Jequie

Come share my stock and give

Oh, give the preference to me.

Even now, with settlements expanding continuously new names and new places are cropping up all over the nation. Places like Putrajaya, Cyberjaya, Kulim-Bandar Baru, Subang Jaya, Iskandar Malaysia, Nilai 1 and Nilai 3 are good examples. But they are no longer named after rocks, birds, flower or legends but after the goals and aspirations of a progressive nation, Malaysia.

— BERNAMA

PR RON

Filem Seram di Hari Raya : siapa yang beraya sebenarnya ?

Syawal, minggu ke-2. kehangatan beraya masih dirasai.

Di layar tv filem-filem untuk meraikan hari raya masih ditayangkan. cuma tema barangkali tak menepati pilihan sesuai. apa kaitan genre seram dengan aidil fitri ? (atau yang seram tak jadi).

justeru, dialog spontan antara anak dan isteri saya menerbitkan senyum sendirian.

Ma, kenapa asyik cerita hantu je raya ni ?

Eh biasalah tu. kan iblis dah keluar penjara.

 

wahai karyawan filem. wahai penerbit rancangan. fikirkan.

16 September : dari Malaya menjadi Malaysia

Mulai 2010, 16 September @ Hari Malaysia adalah cuti umum persekutuan.

…………

Saya memulakan tugas dalam perkhidmatan awam di negeri Sabah pada tahun-tahun 90-an. ia adalah suatu tempoh yang banyak memberikan warna baru dalam pemikiran dan kehidupan saya. Semasa di Sabah, saya sudah merasai apa rasanya menyambut 16 September @ hari Malaysia itu sebagai cuti umum kerana di sana ia juga disambut sebagai Hari TYT. Ia tidak sama dengan merasai Hari Kemerdekaan tetapi ia tetap mendatangkan satu rasa patriotik yang membahagiakan. tak tahulah orang lain. itu adalah apa yg saya rasa.

Adalah sesuatu yang bagus untuk mengiktiraf tarikh itu sebagai salah satu lagi hari kebesaran dalam sejarah negara. namun barangkali belum memadai sekadar mengangkat ia sebagai cuti am. bagaimana pula dengan memahami pengertian ‘Hari Malaysia’ itu ?

ini adalah apa yang saya fikir dan ingin saya kongsi :

sebelum tanggal 16 September 1963 –  yang wujud hanyalah Persekutuan Tanah Melayu atau Malaya. negeri-negeri tanah Melayu atau Malaya pada masa itu mengibarkan bendera Malaya. Ia sama dengan bendera Jalur Gemilang hari ini. tetapi pada masa itu ia kekurangan dua jalur merah dan putih. juga kekurangan dua bucu pada bintang. lagu kebangsaan pula sudah sedia ada lagu Negara Ku. Manakala sebelum tanggal 31 Ogos 1963 negeri-negeri Borneo terdiri dari Sabah, Sarawak, Brunei dan negeri di selatan Malaya iaitu Singapura adalah entiti berasingan yang masih di bawah kolonial Inggeris. Pada masa itu mereka masih mengibarkan bendera Union Jack. lagu kebangsaan adalah God Save the Queen.

Penubuhan gagasan Malaysia berlaku 16 Sep 1963 melibatkan gabungan Malaya, Sabah, Sarawak dan Singapura (Sabah merdeka dari British pada 31 Ogos 1963 dan 15 hari kemudian menyertai gagasan penubuhan Malaysia).  Brunei pula dari awal lagi menolak untuk mneyertai Malaysia. Bagaimanapun Singapura kemudiannya keluar dari Malaysia pada tahun 1965.

apa bezanya Malaya dan Malaysia ? jika anda boleh memahami konsep Great Britain menjadi United Kingdom maka sepatutnya tiada masalah memahami konsep Malaya mejadi Malaysia.

kini setelah 47 tahun gagasan Malaysia ditubuhkan. Hari Malaysia juga sudah dimartabatkan sepenuhnya. akan tetapi, sejauhmanakah kesedaran rakyat Malaysia ?

beberapa pemerhatian berdasarkan pengalaman :

(1) selalu kedengaran ungkapan ‘Sabah masuk Malaysia’ atau ‘Sarawak masuk Malaysia’ ; benarkah begitu ? tiada mana-mana negeri pun yang masuk Malaysia. kesemuanya Semenanjung, Sabah dan Sarawak bersama-sama membentuk Malaysia.

(2) dalam temuduga calon-calon untuk perkhidmatan awam, jarang terdapat calon yang benar-benar serius mengetahui maklumat konsep penubuhan Malaysia. sekaligus memberi kesan terhadap penilaian sejauhmana mereka benar-benar ikhlas dan faham akan kosnep berkhidmat kepada bangsa, agama dan negara.

menariknya, ada juga segelintir warga Malaysia yang menyebutnya sebagai Hari 1 Malaysia. harap-harapnya cuma tersilap sebut, bukan buta sejarah.

Kenapa Sampai Bunuh Diri ?

seorang aktivis politik bersama seorang wanita ditemui mati dalam kenderaan Toyota Caldina di lebuhraya. kejadian berlaku dalam Ramadhan dipercayai ada unsur bunuh dan bunuh diri. kemudiannya, seorang sahabat baik kepada Datuk Sosilawati, ahli perniagaan mangsa tragedi bunuh kemudiannya membunuh diri di atas sebab yg tidak dapat dipastikan.

soalnya. bunuh diri sudah menjadi kebiasaan di kalangan Melayu @ Islam ?

berapa statistik sebenarnya Melayu yang membunuh diri ? saya percaya jumlah Melayu bunuh diri bukan sedikit.

dulu-dulu, mudah masyarakat membuat hukuman sosial bahawa si pelaku bunuh diri adalah orang-orang yang tidak mengenal tuhan. justeru, kalau bunh diri sudah jadi biasa di kalangan Melayu, adakah itu ertinya Melayu juga sudah tidak kenal tuhan ? 

kita jawab lah sendiri..

.. bentengilah orang-orang yang kita sayangi dengan islam, iman, aqidah serta kasih sayang.

rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan

Ramadhan semakin hampir pergi. Semoga batas umur masih mencukupi untuk sampai ke tahun hadapan.

hari ini hanya ingin menulis sesuatu yang direnung-renungkan semasa mendengar IKIM FM dalam cabaran kesesakan trafik dari KL ke Putrajaya di penghujung saat berbuka puasa, di salah satu petang Ramadhan baru-baru ini.

Pada zaman pemerintahan Khalifah Ali r.a, beliau dikritik seseorang. kata si pengkritik itu Ali hanya hebat pada namanya sedangkan tidaklah sehebat mana. masalah rakyat di sana sini. jauh beza dibandingkannya dengan Khalifah Umar r.a.  Di zaman Umar, masalah rakyat seakan langsung tiada. Rakyat di zaman Umar hebat-hebat belaka.

Lalu Khalifah Ali setelah mendengar kritikan itu dengan memberi reaksi, ” Umar dapat menjadi hebat di zamannya kerana rakyatnya hebat. Bagaimana aku dapat menjadi sehebat Umar sedangkan rakyat di zaman aku tidak sehebat rakyat di zaman Umar”

lama saya termenung. saya rakyat. saya juga pemimpin. saya juga penjawat awam.

apa moral nya kepada anda ?

Menonton Filem Bukit Kepong di Ambang Kemerdekaan : Kami Orang Orang Polis Takkan Serah Diri !!

untuk mengimbas ambang kemerdekaan @ entri kemerdekaan tahun ini, saya ingin menulis tentang filem Bukit Kepong (1981) arahan Tan Sri Jins Shamsuddin. Filem ini banyak memberi kesan kepada diri saya khasnya emosi di kala ambang kemerdekaan.  

sudah berapa puluh kali saya menonton filem ini semenjak kali pertama ditayangkan. plot cerita dan baris dialog pun banyak yang sudah sebati. namun baris dialog yang paling menusuk kalbu pastinya ialah ‘kami orang orang polis takkan serah diri ! biar kami mati di sini, Bukit Kepong menjadi tanah kubur kami’

berdasarkan pengajian saya di universiti dulu, sebenarnya bukan Bukit Kepong saja yang mencatatkan insiden serang hendap pengganas komunis terhadap balai polis dan orang awam. ada juga kejadian yang berlaku di Gua Musang dan Simpang Pulai. namun Bukit Kepong adalah yang paling tragis kerana ia melibatkan pertempuran selama 4 jam dan bersama mereka adalah ahli keluarga tercinta.

sejujurnya saya amat kagum terhadap Tan Sri Jins Shamsuddin yang begitu bersungguh-sungguh menerbitkan naskhah Bukit Kepong. filem ini sesungguhnya sudah pun menjadi sesuatu yang evergreen buat pencinta sejarah.

katalah apa saja, filem ini propaganda atau bermotifkan politik namun bagi saya hanya orang yang mencintai sejarah dan mencintai negara sahaja yang tahu menilainya. golongan selain pecinta sejarah @ pecinta negara pastinya mempunyai sudut pandangan berbeza dan ia tentu sekali bersandarkan kepentingan masing-masing.

Malah, selain filem Bukit Kepong (dan Leftenan Adnan) berapa banyak filem sejarah lagi yang kita boleh banggakan ? Bukankah genre filem kita lebih banyak dari kisah cinta dan seram ? 

Lihat Amerika Syarikat. dari filem perang hinggalah ke dongeng adiwira seperti Batman dan Spiderman. kalau tidak ada bendera AS berkibar tak sah. jadi tidak hairan pun kalau anak kecil mereka sampailah ke orang tua (rakyat mereka) percaya bahawa AS itu adalah satu-satunya kuasa yang paling adil di dunia. propaganda mereka berhasil.

bagaimana dengan kita ?

patut sangatlah ramai orang Malaysia suka berdemonstrasi merosakkan negara sendiri kerana mereka belajar sejarah dari buku teks yang membosankan, bukan sepertimana orang Amerika. Buruk macamana pun Amerika tetap di hati.

Sijil Halal vs Sijil Haram JAKIM

astaghfirullah.

Dalam siaran Buletin Utama TV3 melaporkan liputan operasi sijil halal JAKIM di sebuah hotel. staf hotel berkenaan (tak pasti chef atau manager, wajahnya dikaburkan dan berbaju melayu teluk belanga) semasa disoal wartawan “tidakkah rasa bersalah, walau pun awak tahu ada campur arak dalam sajian tapi biarkan saja?” menjawab “rasa (bersalah) jugak tapi dah berniaga nak buat macamana”

antara dia dengan Allah, biarlah dia jawab sendiri.

antara kita dengan masyarakat, mungkin JAKIM perlu perkenalkan Sijil Haram

sijil Haram ini boleh dianugerahkan kepada hotel / premis yang gagal memperolehi kelulusan sijil halal. Sijil HARAM itu dilekat kat premis dan tak boleh diturunkan melainkan telah berjaya membuktikan halal.

macam mana ?