Ungkapan Romantis Nabi Muhammad dan Siti Khadijah

bicara Siti Khadijah mengenai Nabi Muhammad SAW  

“Jika segala kenikmatan hidup diserahkan kepadaku, dunia dan kekuasaan Raja Iran dan Rom diberikan kepadaku, tetapi aku tidak hidup bersamamu, maka semua itu bagiku tidak lebih berharga daripada sebelah sayap seekor nyamuk”

 

sabda Nabi Muhammad SAW mengenai Siti Khadijah

“di saat semua orang mengusir dan menjauhiku, dia beriman kepadaku. ketika semua orang mendustakan aku, dia meyakini kejujuranku. sewaktu semua orang menyisihkanku, dia menyerahkan seluruh harta kekayaannya kepadaku”

 

alangkah indahnya !

.

sumber : Harian Metro selasa 7 september 2010

rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan

Ramadhan semakin hampir pergi. Semoga batas umur masih mencukupi untuk sampai ke tahun hadapan.

hari ini hanya ingin menulis sesuatu yang direnung-renungkan semasa mendengar IKIM FM dalam cabaran kesesakan trafik dari KL ke Putrajaya di penghujung saat berbuka puasa, di salah satu petang Ramadhan baru-baru ini.

Pada zaman pemerintahan Khalifah Ali r.a, beliau dikritik seseorang. kata si pengkritik itu Ali hanya hebat pada namanya sedangkan tidaklah sehebat mana. masalah rakyat di sana sini. jauh beza dibandingkannya dengan Khalifah Umar r.a.  Di zaman Umar, masalah rakyat seakan langsung tiada. Rakyat di zaman Umar hebat-hebat belaka.

Lalu Khalifah Ali setelah mendengar kritikan itu dengan memberi reaksi, ” Umar dapat menjadi hebat di zamannya kerana rakyatnya hebat. Bagaimana aku dapat menjadi sehebat Umar sedangkan rakyat di zaman aku tidak sehebat rakyat di zaman Umar”

lama saya termenung. saya rakyat. saya juga pemimpin. saya juga penjawat awam.

apa moral nya kepada anda ?

kontroversi iklan raya TV3

masih saya ingat lagi. sewaktu TV3 bersiaran kali pertama dulu adalah dalam bulan puasa dan cuti sekolah. letih jadinya, satu hari suntuk menonton TV3. tapi best juga. sebelum itu, tahun-tahun sebelumnya setiap kali bulan puasa pasti menonton filem arab saja di RTM. tapi RTM tetap banyak jasanya. kenal ustaz Azhari pun di RTM dalam rancangan Muqaddam. itulah nostalgia nya.

tetapi di bulan puasa tahun 2010 ni tercetus pula isu iklan raya yang mengandungi unsur agama selain Islam. banyak pihak menyalahkan TV3. kalau salah tetaplah salah. namun begitu salah tak bererti tak ada langsung yang baik2.

sudah berpuluh tahun TV3 ada jejak rasul, al kulliyah dan halaqah. kini melalui TV9 (Media Prima) ada Fardhu Ain, mari mengaji dan mari bertarannum. terima kasih TV3 di atas ruang yg cukup luas untuk penyiaran program berciri islam.

namun kelemahan dan kesilapan dalam isu iklan ni eloklah menjadi iktibar dan renungan.

kalau TV3 benar-benar seriusnya menyiarkan penerbitan berciri islami, ada dua tiga isu lain yang perlu dikaji sensitivitinya. misalnya ;

(1) sering terjadi dalam masa menyiarkan rancangan agama, ia diselang seli dengan iklan rancak. lantas hilang / terjejas mode rancangan agama itu. teks iklan (crawler) juga berkisar hiburan sedangkan ia dikeluarkan semasa program agama sedang bersiaran.

(2) pengisian sebelum maghrib cukup baik dengan program didikan anak2. namun sebaik tamat azan, terus diganti dengan program hiburan, drama atau kartun. mungkin ramai yang menutup TV pada masa ini namun lagi elok kalau TV3 mematikan rancangan selepas azan magrib masih mengekalkan unsur islami sekurang-kurangnya sehingga 10-15 minit.

Kepada Datuk Farid Ridzuan, soal-soal ini adalah berkisar syariat. Aidil fitri bukan hanya hari raya. Ia adalah perayaan yang disyariatkan. begitu juga azan dan program dakwah di tv. tak susah rasanya untuk menilai ..

Menonton Filem Bukit Kepong di Ambang Kemerdekaan : Kami Orang Orang Polis Takkan Serah Diri !!

untuk mengimbas ambang kemerdekaan @ entri kemerdekaan tahun ini, saya ingin menulis tentang filem Bukit Kepong (1981) arahan Tan Sri Jins Shamsuddin. Filem ini banyak memberi kesan kepada diri saya khasnya emosi di kala ambang kemerdekaan.  

sudah berapa puluh kali saya menonton filem ini semenjak kali pertama ditayangkan. plot cerita dan baris dialog pun banyak yang sudah sebati. namun baris dialog yang paling menusuk kalbu pastinya ialah ‘kami orang orang polis takkan serah diri ! biar kami mati di sini, Bukit Kepong menjadi tanah kubur kami’

berdasarkan pengajian saya di universiti dulu, sebenarnya bukan Bukit Kepong saja yang mencatatkan insiden serang hendap pengganas komunis terhadap balai polis dan orang awam. ada juga kejadian yang berlaku di Gua Musang dan Simpang Pulai. namun Bukit Kepong adalah yang paling tragis kerana ia melibatkan pertempuran selama 4 jam dan bersama mereka adalah ahli keluarga tercinta.

sejujurnya saya amat kagum terhadap Tan Sri Jins Shamsuddin yang begitu bersungguh-sungguh menerbitkan naskhah Bukit Kepong. filem ini sesungguhnya sudah pun menjadi sesuatu yang evergreen buat pencinta sejarah.

katalah apa saja, filem ini propaganda atau bermotifkan politik namun bagi saya hanya orang yang mencintai sejarah dan mencintai negara sahaja yang tahu menilainya. golongan selain pecinta sejarah @ pecinta negara pastinya mempunyai sudut pandangan berbeza dan ia tentu sekali bersandarkan kepentingan masing-masing.

Malah, selain filem Bukit Kepong (dan Leftenan Adnan) berapa banyak filem sejarah lagi yang kita boleh banggakan ? Bukankah genre filem kita lebih banyak dari kisah cinta dan seram ? 

Lihat Amerika Syarikat. dari filem perang hinggalah ke dongeng adiwira seperti Batman dan Spiderman. kalau tidak ada bendera AS berkibar tak sah. jadi tidak hairan pun kalau anak kecil mereka sampailah ke orang tua (rakyat mereka) percaya bahawa AS itu adalah satu-satunya kuasa yang paling adil di dunia. propaganda mereka berhasil.

bagaimana dengan kita ?

patut sangatlah ramai orang Malaysia suka berdemonstrasi merosakkan negara sendiri kerana mereka belajar sejarah dari buku teks yang membosankan, bukan sepertimana orang Amerika. Buruk macamana pun Amerika tetap di hati.

Sijil Halal vs Sijil Haram JAKIM

astaghfirullah.

Dalam siaran Buletin Utama TV3 melaporkan liputan operasi sijil halal JAKIM di sebuah hotel. staf hotel berkenaan (tak pasti chef atau manager, wajahnya dikaburkan dan berbaju melayu teluk belanga) semasa disoal wartawan “tidakkah rasa bersalah, walau pun awak tahu ada campur arak dalam sajian tapi biarkan saja?” menjawab “rasa (bersalah) jugak tapi dah berniaga nak buat macamana”

antara dia dengan Allah, biarlah dia jawab sendiri.

antara kita dengan masyarakat, mungkin JAKIM perlu perkenalkan Sijil Haram

sijil Haram ini boleh dianugerahkan kepada hotel / premis yang gagal memperolehi kelulusan sijil halal. Sijil HARAM itu dilekat kat premis dan tak boleh diturunkan melainkan telah berjaya membuktikan halal.

macam mana ?

Cis ! Kamu Indonesia

ini bulan Ramadhan. apa ertinya caci maki tahi dan segala bagai kalau dibawa masuk ke bulan Ramadhan ?

di sekeliling kehidupan saya orang-orang Indonesia bukanlah orang asing. saya ada kenalan seorang ‘wak’ yang membetulkan atap bocor di rumah. juga ‘neng’ bertugas sebagai cleaner di kantor. dan ‘neng’ yang kerja di kedai dobi. juga neng yang sudah pandai masak tomyam di kedai masakan panas.

saya tak fikir mereka semua ini merasakan hidup di Malaysia ibarat neraka jahannam..

jadi untuk apa kalian di seberang marah marah sampai sanggup bermain tahi sendiri untuk dilempar ke kantor kedutaaan kami. apa kalian enggak geli pada najis ?

** maaf kalau bahasa ku terkandung bunyi kemarahan. kerana iya, aku memangnya marah. tapi berkat Ramadhan aku harap kita sama-sama dapat bersabar…

Kes Mati Akibat Mercun

Dulu dulu orang tua kata bila dengar bunyi meriam itu tandanya raya dah dekat.

Tapi disebabkan perkembangan masa dan perubahan zaman, mungkin sesuai juga kalau ditukar sikit iaitu ..

bila dah ada budak putus jari itu tandanya raya dah dekat.

lawak ke ? bagi saya tak lawak pun. bodoh adalah. yang dah sah sah bodoh ialah budak-budak yang tak tau apa-apa tu. ditegur pun bukannya masuk ke kepala. tapi yang dah sah sah dua kali lagi bodoh adalah mak bapak nya. dibiarkan saja anak-anak bermain mercun buatan sendiri atau mercun haram atau mercun halal, janji namanya mercun. di belakang surau waktu terawih, berdentum. Di depan rumah waktu dinihari dah  nak bersahur pun berdentum. Di hari minggu, tengahari buta pun berdentum. 

dari budak sampai ke mak bapaknya. memang bodoh seratus dua ratus kilo.

kepada kalangan orang tua yang saya hormati ; baik tok nenek mahupubn ibu bapa. kalau benar sayangkan cucu. kalau benarkan sayangkan anak. perlu kah dibelikan mercun yang boleh memutuskan jari, membutakan mata dan membunuh nyawa mereka ?